Zaparcia w podróży - uciążliwy problem

Zaparcia w podróży - uciążliwy problem

Urlop powinien przynieść relaks i zadowolenie, jednak trudno jest się z niego cieszyć, gdy pojawia się długotrwałe zaparcie. Problem ten dotyczy 10-15% podróżujących, ale nie każdy wie, że można go naturalnie rozwiązać i nie trzeba wracać do domu z dodatkowym bagażem.

Objawy zaparcia to: utrudnione wypróżnianie (patrz: niżej), uczucie pełności i ciężkości, zwiększony obwód brzucha, bóle brzucha, wzdęcie, cuchnące gazy, mdłości, osłabienie apetytu, zawroty głowy. Długotrwałe zaparcia mogą powodować zmiany ogólnoustrojowe takie jak: gorączka, anemia, utrata wagi, krew w kale, dysbioza jelitowa itp.

Pamiętaj!
Zaparcie rozumiemy nie tylko jako ponad 3-dniową przerwę w wypróżnianiu, ale również skąpe wypróżnienia z uczuciem niepełnego wypróżnienia się, wypróżnianie wyłącznie na skutek silnego parcia oraz wypróżnianie z bólem.

Jakie są przyczyny zaparcia podróżnego?

  1. Zmiana rutyny – zmienia się aktywność w ciągu dnia, pory posiłków i pory wypróżniania. Sprawia to, że układ trawienny jest wybity ze swojego rytmu, a znalezienie nowej rutyny zajmuje jelitom dłuższy czas. 
  2. Zmiany w pożywieniu – zmieniają się porcje posiłków, czas jedzenia (w biegu na wycieczce, a przy ognisku kilka godzin) i jego skład jakościowy: sięgamy po niecodzienne smaki jak kuchnia regionalna i egzotyczna, ale też chętniej po niezdrowe jedzenie.
  3. Zmniejszenie nawodnienia – powiedzmy sobie szczerze, na urlopie nikt nie liczy wypitych szklanek wody, a odwodnienie to pierwszy krok do zaparcia. Alkohol i wygrzewanie się na słońcu działają silnie odwadniająco.
  4. Przemieszczanie jako źródło stresu – możesz nawet nie być świadomym stresu, ale on jednak czai się pod skórą. Zaobserwuj swoje zachowanie przed wyjazdem: gorzej śpisz? Łatwo wyprowadzić Cię z równowagi? Obawiasz się podróży/lotu? Martwisz się, czy wszystko zabrane? Przed wyjazdem pojawia się biegunka?
  5. Brak możliwości załatwienia swojej potrzeby w dowolnym czasie – długa podróż, czy całodniowa wycieczka to jedne z wielu przykładów, kiedy musimy poczekać ze swoją potrzebą na później. Jest to niewątpliwy stres dla układu trawienia.
  6. Jet lag – zmiana strefy czasowej wpływa na cały organizm w tym na częstotliwość wypróżniania i nierzadko prowadzi do zaparć.
Jeśli Twoje zaparcia to długotrwały problem, który nie pozwala Ci normalnie funkcjonować, koniecznie zgłoś się do lekarza!

Jak sobie radzić z zaparciami w podróży?

Przeczytasz w następnym wpisie – już za tydzień! Śledź nas na bieżąco w social mediach: Facebook Instagram

Zostaw opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *